ChatGPT in university education: An integrated perspective for personal well-being

Authors

  • Edvige Danna PhD candidate in Management for Digital Transformation, Niccolò Cusano University

Keywords:

Chat GPT, education, responsibility, consciousness, digital ethics

Abstract

The role of digital technologies in education is becoming increasingly important for both teaching and learning, affecting attention spans. This research examines university students’ views on using artificial intelligence in education, highlighting its positive aspects and the teacher’s guiding role to promote cognitive and social well-being.

References

Eurispes. (2024). 2° Rapporto sulla scuola e l’università. Eurispes. Retrieved from https://eurispes.eu/news/2-rapporto-sulla-scuola-e-luniversita-i-risultati/.

Ferrarotti, F. (2019). Il pensiero involontario nella società irretita. 7 Eurispes, 2° Rapporto sulla Scuola e l’Università, 2024. https://eurispes.eu/news/2-rapporto-sulla-scuola-e-luniversita-i-risultati/. Roma, Italia: Armando Editore.

Floridi, L. (2017). La quarta rivoluzione: Come l’infosfera sta trasformando il mondo. Roma, Italia: Raffaello Cortina.

Floridi, L. (2020). Pensare l’infosfera: La filosofia come design concettuale. Roma, Italia: Raffaello Cortina.

Maragliano, R. (1978). La valutazione della scuola di base. Roma, Italia: Editori Riuniti.

Martelli, S. (1999). Sociologia dei processi culturali e comunicativi. Lineamenti e prospettive. Brescia, Italia: La Scuola.

Morin, E. (2001). I sette saperi necessari all’educazione del futuro. Roma, Italia: Raffaello Cortina.

Morin, E. (2017). La sfida della complessità. Milano, Italia: Le Lettere.

Popper, K. (2002). Cattiva maestra televisione. Venezia, Italia: Marsilio.

Postman, N. (2019). Ecologia dei media: La scuola come contropotere. Roma, Italia: Armando Editore.

Tognonato, C. (2003). Tornando a casa: Conversazioni con Franco Ferrarotti. 1990–2002. Roma, Italia: Edizioni Associate.

Published

2024-12-02

How to Cite

Danna, E. (2024). ChatGPT in university education: An integrated perspective for personal well-being. Community Notebook. People, Education and Welfare in the Society 5.0, 1(3), 233–265. Retrieved from https://www.quadernidicomunita.it/index.php/qdc/article/view/342