No. 3 (2022): L'educazione e la società nel futuro post pandemia

					View No. 3 (2022): L'educazione e la società nel futuro post pandemia

Questo numero di Quaderni di Comunità Persone, Educazione e Welfare nella società 5.0 propone l’analisi del fenomeno globale della pandemia da Covid-19 sul piano educativo, psicologico e sociale,  che  oltre all’inevitabile  emergere di contraddizioni e nodi problematici nei più vasti e importanti contesti socio-economici,  ha, tuttavia, stimolato processi di adattamento e di gestione della crisi,  insieme con opportunità di trasformazione e innovazione a tutto campo: nelle comunità e istituzioni più ampie, nei gruppi sociali e naturalmente a livello individuale. Attraverso il racconto della crisi attraversata e delle esperienze concrete, è possibile cogliere  segnali  di nuove prospettive e opportunità, oltre a quegli strumenti e risorse già presenti e consolidati, che cominciano a disegnare un nuovo modello di sviluppo sostenibile e inclusivo.

Published: 2022-12-15

Editorial

Education Column

  • Children, digital educational poverty and the pandemic. A starting point or a dead-end constraint?

    Federica De Stefani
    29-34
    DOI: https://doi.org/10.61007/QdC.2022.3.82
  • For quality education free from corruption and fraudulent actions

    Luca Lantero, Chiara Finocchietti
    35-40
    DOI: https://doi.org/10.61007/QdC.2022.3.88
  • Cognitive biases that can limit the success of ITS Academies

    Fulvio Oscar Benussi
    41-46
    DOI: https://doi.org/10.61007/QdC.2022.3.75
  • ZOOTEAMS, a Serious Game for Edutainment and Collaborative Learning

    Marco Diella, Francesca Fusco, Marco Vitiello
    47-54
    DOI: https://doi.org/10.61007/QdC.2022.3.84

Empowerment Column

  • The Employment Agreement of the City of Milan: a Participatory Governance tool for a more sustainable and inclusive City model

    Alessia Cappello, Francesco Biglieri, Luca Riva
    57-63
    DOI: https://doi.org/10.61007/QdC.2022.3.76
  • The Model of the Gymnasium of Innovation in the Suburbs

    Mirta Michilli, Alfonso Molina
    65-72
    DOI: https://doi.org/10.61007/QdC.2022.3.89
  • Sustainable innovation revolutionises the concept of economic development

    Sandro Zilli
    73-78
    DOI: https://doi.org/10.61007/QdC.2022.3.92
  • Waste management and ecological behaviour in the Covid-19 era: from waste stigma to environmental citizenship

    Sofia Casà, Giovanni Di Stefano
    79-84
    DOI: https://doi.org/10.61007/QdC.2022.3.77
  • Large resignations and the demand for welfare

    Pietro Iacono Quarantino
    85-91
    DOI: https://doi.org/10.61007/QdC.2022.3.87

Essays

  • Public communication of science: possibilities and risks at the time of Covid-19

    Maria Angela Citarella
    95-110
    DOI: https://doi.org/10.61007/QdC.2022.3.80
  • A multimodal analysis of social practices in the pandemic period

    Maria Alessandra Molè
    111-139
    DOI: https://doi.org/10.61007/QdC.2022.3.90
  • Generation Z and the (new) construction of identity in pandemic and post-pandemic times

    Alfonso Amendola, Annachiara Guerra, Martina Masullo
    141-167
    DOI: https://doi.org/10.61007/QdC.2022.3.74
  • Towards communities open to diversity and innovation: the role of Muslim women

    Patrizia Di Santo, Milena Lombardi
    169-200
    DOI: https://doi.org/10.61007/QdC.2022.3.83
  • Competence and evaluation: the design of educational action

    Vincenzo Nunzio Scalcione
    201-230
    DOI: https://doi.org/10.61007/QdC.2022.3.91
  • Educational poverty today: towards a new socio-pedagogical definition

    Silvia Fornari, Moira Sannipoli
    231-258
    DOI: https://doi.org/10.61007/QdC.2022.3.85
  • Ecological and multi-level education: synergies and community building for a sustainable future

    Giorgio Grimaldi
    259-302
    DOI: https://doi.org/10.61007/QdC.2022.3.86
  • The irreplaceable relationship with the Other: opportunities and limits of innovations in migrant services during the pandemic

    Martina Frontespizi, Desirée Campagna
    303-331
    DOI: https://doi.org/10.61007/QdC.2022.3.81

Articles