No. 1 (2024): Reputation in the Digital Age: Representations and Practices of the Self between Social Capital and Relational Good

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The special issue entitled ‘Reputation in the Digital Age: Representations and Practices of the Self between Social Capital and Relational Good’ of this issue of Quaderni di Comunità focuses on studies and research, theoretical and empirical, at the micro, meso and macro levels, conducted on web reputation, with the aim of investigating the impact of digital culture and social media on the processes of identity construction and the production of the self through interconnection in the network. The contributions of the authors of this issue highlight the influence of the digitalisation of culture on the realisation of online reputation, through case studies and empirical investigation experiences, based on the listening of the web. The overall work is placed in the field of Media Education, thanks to the presence of reflections on the impacts of the social, cultural and digital capital of socialisation agencies in the development of media education paths within the educational, formal and informal contexts, aimed at publicising the risks due to the improper use of the digital and the impacts on the processes of identity affirmation, as well as in the different phases of personal growth.

Published: 2024-10-31

Editorial

  • EDITORIALE

    Eleonora Sparano, Nicola Strizzolo, Martina Lippolis
    13-19

Education

  • Il potere dello sguardo: teatro sociale, arte e digitale nella scuola dell’infanzia

    Francesca Gentile
    23-28
    DOI: https://doi.org/10.61007/QdC.2024.1.253
  • Comunicazione digitale, brand reputation e formazione

    Hermes A.J Morales, Francesca Greco
    29-34
    DOI: https://doi.org/10.61007/QdC.2024.1.254

Empowerment

  • Costruzione dell’identità e rimodellamento del sé nella cultura della celebrità. I costi emozionali della reputazione e il social sharing

    Laura Rando
    37-43
    DOI: https://doi.org/10.61007/QdC.2024.1.255
  • La ricerca sulla web reputation nell’era della restrizione dei dati online

    Agnese Vardanega
    42-52
    DOI: https://doi.org/10.61007/QdC.2024.1.256

Essays

  • The place of older people in the 5.0 society – the rightful presence or cyberexclusion

    Monika Adamczyk, Miroslaw Karpiuk, Urszula Soler
    55-82
    DOI: https://doi.org/10.61007/QdC.2024.1.257
  • Representation in the digital age between online reputation and fake challenge

    Carlotta Antonelli
    83-112
    DOI: https://doi.org/10.61007/QdC.2024.1.258
  • La reputazione prestazionale. Il soggetto all’incrocio tra senso e valore

    Pablo Calzeroni
    113-140
    DOI: https://doi.org/10.61007/QdC.2024.1.259
  • Social Listening: Reputazione e fiducia delle “app sostenibili” nel settore food e moda

    Federica Carbone
    141-175
    DOI: https://doi.org/10.61007/QdC.2024.1.262
  • Una teoria gravitazionale della reputazione. Per un approccio interdisciplinare

    Joe Casini
    177-204
    DOI: https://doi.org/10.61007/QdC.2024.1.263
  • La reputazione dei giovani musulmani in Italia nella platform society. Verso il superamento degli stereotipi e un recupero dell’identità religiosa

    Martina Crescenti, Martina Lippolis
    205-233
    DOI: https://doi.org/10.61007/QdC.2024.1.264
  • Punteggi reputazionali e dignità nella società digitale

    Elena di Carpegna Brivio
    235-260
    DOI: https://doi.org/10.61007/QdC.2024.1.265
  • Come tu mi vuoi? L’impatto della comunicazione fotografica nella rappresentazione sociale degli animali

    Francesca Guarino
    261-288
    DOI: https://doi.org/10.61007/QdC.2024.1.266
  • Lockdown e rappresentazione di sé: una lettura sulla dieta mediale di Instagram

    Massimiliano Moschin, Giovanni Fasoli, Carlotta Costantini
    289-317
    DOI: https://doi.org/10.61007/QdC.2024.1.268

In-Depth Analysis

  • Oltre il post-moderno? Verso una nuova dimensione: la meta-modernità?

    Enzo Risso
    321-325
    DOI: https://doi.org/10.61007/QdC.2024.1.270

Articles

  • «Il consumatore di sé»: la mappa “geografica” per disegnare nuovi percorsi di marketing e comunicazione

    Fabio Pornaro
    329-333
    DOI: https://doi.org/10.61007/QdC.2024.1.271