The Model of the Gymnasium of Innovation in the Suburbs
DOI:
https://doi.org/10.61007/QdC.2022.3.89Keywords:
arena of innovation, suburbs, inclusionAbstract
Starting from the experience gained in the suburbs of Bari, Milan, Palermo and Reggio Calabria, the OpenSPACE partnership worked on the drafting of a policy document to address new effective interventions against educational poverty. The project saw the engagement of a large community of practices and the activation of four Innovation Gyms. With a broad vertical partnership, also involving universities, the model is now spreading to the suburbs of Roma Capitale with the Smart & Heart Rome programme. The vision, strategies, model and tools are briefly described and references are provided for further investigation.
References
#mapparoma32 - Il reddito dei romani: Parioli il quartiere più ricco, Centro storico il più disuguale, Tor Bella Monaca il più povero, pagina web https://www.mapparoma.info/mappe/mapparoma32-reddito-dei-romani/.
Fanelli, L. (a cura di) (2022), Il modello OpenSpace, Apprendimenti e proposte di un progetto quadriennale di contrasto alle disuguaglianze e alle povertà educative a Bari, Milano, Palermo e Reggio Calabria, documento disponibile alla pagina web Link
Governo italiano (2021), Piano nazionale di ripresa e resilienza, documento disponibile alla pagina web https://www.governo.it/sites/governo.it/files/PNRR.pdf.
Indire (2014), Il Manifesto delle avanguardie educative, documento disponibile alla pagina web, https://innovazione.indire.it/avanguardieeducative/il-manifesto.
Lelo K., Monni S. & Tomassi F. (2019), Le mappe della disuguaglianza, Donzelli, Roma.
Lelo K., Monni S. & Tomassi F. (2021), Le sette Rome. La capitale delle disuguaglianze raccontata in 29 mappe. Donzelli, Roma.
Molina A. [2014], Palestre dell’Innovazione. Verso una rete nazionale per promuovere un’educazione per vivere e lavorare nel 21° secolo, Fondazione Mondo Digitale.
Molina A. & Michilli M., Gaudiello I. (2021)], L’educazione al tempo del Covid-19: verso l’innovazione sistemica della scuola, Rivista Lasalliana, 1, 71-82.
Molina A. (2021), Oggi più che mai bisogna sviluppare la competenza “firtuale”, HuffPost, https://www.huffingtonpost.it/entry/oggi-piu-che-mai-abbiamo-bisogno-di-sviluppare-la-competenza-firtuale_it_60c8724be4b07e543bbdaf77/.
Molina, A. & Mannino, M. [2016], Educazione per la vita e inclusione digitale. Strategie innovative per la scuola e la formazione degli adulti, Erickson, Trento.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Quaderni di comunità

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.