Narration and images: the use of the diary in the construction of the autobiographical narrative. Unpublished reflections from the work of Roland Barthes.
DOI:
https://doi.org/10.61007/QdC.2022.1.53Keywords:
narration, visual, autobiographical narrative, professional diaryAbstract
The essay proposes a rereading of La camera chiara. Nota sulla fotografia in the light of the notes of the university course on the Preparazione del romanzo held by Roland Barthes in which the author investigates the process of transformation that goes from the biography to the Opera, from which the famous text originates. The investigation detects the correlation between narrative and images considering the diary and the narration of the self in the identity and professional construction as a tool and method of investigation and learning.
References
Barthes R. (1973), Le Plaisir du texte, coll. Tel. Quel, Seuil, Paris (tr.it. Il piacere del testo, Torino, Einaudi, 1977).
Barthes R. (1975), Roland Barthes par Roland Barthes, coll. Écrivains de toujour, Seuil, Paris (trad. it. Barthes di Roland Barthes, Torino, Einaudi, 1980).
Barthes R. (1980), La chambre claire. Note sur la photogrphie, Chiers du Ciéma, Éditions Gallimard, Seuil (tr. it. La camera chiara, Nota sulla fotografia, Torino, Einaudi, 1980).
Barthes R. (2003), La préparation du roman, I et II. Note de cours et de séminaires au Collège de France 1978-1979 et 1979-1980, texte établi, annoté et présenté par Nathalie Léger, sous la direction d’Éric Marty, Éditions du Seuil (tr. It. La preparazione del romanzo, corsi (I e II) e seminari al Collége de France (1978-1979 e 1979-1980) Introduzione, cura e traduzione di E. Galiani e J. Ponzio, Edizioni Mimesis, 2010).
Blumenberg H. (1991), Elaborazione del mito, Bologna, Il Mulino.
Bruner J. (2002), La Fabrica delle storie. Diritto, letteratura, vita, Roma, Laterza.
Bruner J. (1990), Acts of Meaning, Cambridge, Harvard University Press (tr. it. La ricerca del significato. Per una psicologia culturale. Torino, Bollati Boringhieri, 2019).
Demetrio D. (2012), Educare è narrare, Milano-Udine, Mimesis.
Dewey J. (1938), Experience and Education Kappa Delta Pi (tr. it. Esperienza e educazione, Milano, Raffaello Cortina Editore, 2014).
Dewey J. (2019), Come pensiamo, Milano, Raffaello Cortina Editore.
Jedlowski P. (2002), Memoria, esperienza e modernità, Milano, FrancoAngeli.
Jedlowski P. (2005), Un giorno dopo l’altro. La vita quotidiana fra esperienza e routine, Bologna, Il Mulino.
Leneve C., Gemma C., (2013), Raccontare dalla cattedra e dal banco. Un contributo alla formazione e all’analisi dell’insegnamento, Milano-Udine, Mimesis.
Petrucco C. e De Rossi M. (2014), Narrare con il digital storytelling a scuola e nelle organizzazioni, Roma, Carrocci.
Pezzini I. (2008), Immagini Quotidiane. Sociosemiotica visuale, Roma- Bari, Editori Laterza.
Pezzini I. (2014), Introduzione a Roland Barthes, Roma-Bari, Edizioni Laterza.
Recoeur P. (1990), Soi-même comme un autre, Éditions du Seuil, Paris (tr. it. Sé come un altro, Milano, Editoriale Jaka Book Spa,1993).
Sartre J.P. (1940), L’imaginaire. Psychologie phénomenologique de l’imagination, éditions Gallimard (tr. it. L’immaginario. Psicologia fenomenologia dell’immaginazione, Torino, Einaudi, 2007)
Tota A.L. (1997), Etnografia dell’arte. Per una sociologia dei contesti artistici, Roma, Carrocci.
Zembylas, M. (2003), Emotions and Teacher Identity: a Poststructural Perspective, in “Teacher and Teaching” vol.9, n.3, Carfax Publishing, 213-238.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Quaderni di comunità

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.