Third mission, university, society: a new relationship model for innovation and social empowerment
DOI:
https://doi.org/10.61007/QdC.2021.1.36Keywords:
third mission , networking, knowledge transferAbstract
Italian Universities, under some social, cultural and economic pressures, have been called to change the institutional action adding to the two traditional missions, on the one hand the Didactics for a qualified training and on the other the Research, a new objective (called Third Mission ) aimed at continuous interaction with the social environment, school institutions and the business world to create the basis for a common project of development. How has the Italian university paradigm changed? And, above all, how can Universities promote the growth of the person through the acquisition of competence and awareness, and also the constructive dialogue between historically distinct systems: education, research and innovation?
References
AlmaLaurea (2016), XVIII Indagine. Profilo dei laureati. Rapporto 2015. Disponibile in XVIII Indagine Profilo dei Laureati 2015. (ultimo accesso 30 settembre 2020).
Anvur (2013), Rapporto sullo stato del sistema universitario e della ricerca.
Anvur (2016), Rapporto sullo stato del sistema universitario e della ricerca.
Barber, M., Donnelly, K., Rizvi, S. (2013), An Avalanche Is Coming, Institute for Public Policy Research, London.
Bianchi, A. (2014), Prefazione, in Formica, C. (a cura di), Terza Missione. Parametro di qualità nel sistema universitario, Giapeto Editore, Napoli.
Blasi, B. & Romagnosi, S. (2014), La Terza Missione nelle Università in ANVUR - Agenzia Nazionale di Valutazione del Sistema Universitario e della Ricerca (2014), Rapporto sullo stato del sistema universitario e della ricerca 2013.
Boffo, S. & Moscati, R. (2015), La terza missione dell’Università. Origini, problemi e indicatori, in Scuola democratica, n. 2.
Bonazzi, G. (2006), Come studiare le organizzazioni, Il Mulino, Bologna.
Butera, F. (2009), Il cambiamento organizzativo. Analisi e progettazione, Laterza, Bari.
Capogna, S. (2009), Università e sviluppo territoriale, in Qtimes WebMagazine, 01.10.2009.
Capogna S. (2012), Scientific research and “third University mission: what role for the University, in Italian Sociological Review, 2012, 2, 1, pp.33-42.
Capogna, S. (2014), Scuola, Università, e-learning. Un’analisi sociologica, Roma, Armando Editore.
Capogna, S. (2016), L’università e la sfida della terza missione. Discussione aperta alla Link Campus University.
Cocozza, A. (2014), Organizzazioni. Culture, modelli, governance, Franco Angeli, Milano.
Conceicao P., Heitor M.V.& Oliveira, P.M. (1998), Expectation for the university in the knowledge based economy, in Technological Forecasting and Social Change, 58, pp. 203-214.
Consiglio Europeo (2006), Modernizzare l’istruzione e la formazione. Un contributo fondamentale alla prosperità e alla coesione. Disponibile in https://archivio.pubblica.istruzione.it/buongiorno_europa/allegati/relazione060406.pdf (ultimo accesso 30 settembre 2020).
Consiglio Europeo. (2008). L’apprendimento permanente per la conoscenza, la creatività e l’innovazione. Disponibile in https://archivio.pubblica.istruzione.it/buongiorno_europa/allegati/primavera2008.pdf (ultimo accesso 30 settembre 2020).
Corchia, L. (2004), Recensione a Introduzione al pensiero complesso (1993) di Edgar Morin, in The Lab’s Quarterly, vol. 4.
Domenici, P. (2005), La comunicazione nella società ipercomplessa. Condividere la conoscenza per governare il mutamento, Franco Angeli, Milano.
Etzkovitz, H. (2003), Innovation in innovation: the Triple Helix of university-industry government, relations, in Social Science Information, vol.42-no. 3.
Fleschner, S. (2008), Counseling across generations: Bridging the Baby Boomer, Generations X, and Generations Y Gap, in Walz, G., Yep K. (by), Compelling counseling interventions: Celebrating VISTAS’ fifth anniversary Ann Arbor, MIL, Counseling Outfitters, pp. 139-149.
Fondazione CRUI, (2012), L’evoluzione nei rapporti tra università, territorio e mondo del lavoro in Italia: un riepilogo delle principali trasformazioni degli ultimi venti anni, Fondazione CRUI, Roma.
Frank, D. J. & Meyer, J. W. (2007), University expansion and the knowledge society, in Theory and Society, vol. 36, n. 4, pp. 287-311.
Gallino, L. (2003), La conoscenza come bene pubblico globale nella società delle reti, in Atti del Convegno La conoscenza come bene pubblico comune: software, dati, saperi, Csi-Piemonte, Torino 17-18 novembre.
Giddens, A. (2000), Il mondo che cambia. Come la globalizzazione ridisegna la nostra vita, Il Mulino, Bologna.
Gibbons, M., Limoges, C., Nowotny, H., Schwartzman, S., Scott, P. & Trow, M. (1994), The New Production of Knowledge: The Dynamics of Science and Research, in Contemporary Societies, Sage, 24.
Kerr, C. (2001), The uses of the University, Harvard Press University.
Maile, S. & Griffiths, D. (2014), Public Engagement and Social Science, Policy Press, University of Bristol.
Noris, A. (2015), Università: terza missione o ritorno alle origini, in Bollettino ADAPT, 17 marzo. Disponibile in http://www.bollettinoadapt.it/universita-terza-missione-o-ritorno-alle-origini/
Osti, G. (2010), Sociologia del territorio, Il Mulino, Bologna.
Parker, C. (2002), The open university, Cambridge University Press.
Parsons, T. & Platt, G.M. (1973), The American university, Harvard University Press.
Tosi, P. (2005), Gestire l’Università: le nuove frontiere del management, in Casciotti, A.T. (a cura di), Modelli innovativi di gestione per la nuova Università: dal manager al management, Fondazione Crui, Roma.
Unipa. (2013), La terza missione dell’Università degli Studi di Palermo. Disponibile in https://ava.cineca.it/suard13_pb/tm_agg_dati.php?id_strutture=16&tipo_ente=A&tipo_scheda=U&tipo_
Viesti, G. (2016), Università in declino. Un’indagine sugli atenei da Nord a Sud. Roma, Donzelli Editore.
Weber, M. (1922), Wirtschaft und Gesellschaft, Tübingen, Mohr (trad. it. Economia e Società, Milano, Comunità, voll. I-V, 1995).
Ziman, J. (1987), Il lavoro dello scienziato, Laterza, Bari.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Quaderni di comunità

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.